Скъпоценни камъни - откриването на Танзанита

24.04.2018

Много е необичайно наскоро открит скъпоценен камък да окаже влияние върху световния пазар на скъпоценни камъни. Това се е случило с турмалина параиба през 90-те години на 20 в. Но случаят на танзанита през 60-те години е още по-интригуващ.

 

Танзанитът, рядка виолетово-синя форма на минерала зоисит, бил открит през 1967 г. в Танзания. Източна Африка си остава единственият източник на танзанит и запасите са крайно ограничени. Ограничените запаси, заедно с повишеното търсене са станали причина за трайно високите цени.

 

Огромната популярност на танзанита никак не е учудваща. Първоначално камъкът бил познат под по-прозаичното име „син зоисит”. Но това наименование може да бъде леко подвеждащо, тъй като танзанитът в природата рядко е син. В естественото си състояние той има кафяв оттенък, а виолетово синьото се получава чрез лека топлинна обработка. Танзанитът може да бъде доста деликатен и мек в сравнение с други издръжливи камъни. Всъщност твърдостта на танзанита е много близка до тази на смарагда, 6,5-7 по скалата на Мос, а цепливостта му е ниска.

Висококачествените, сертифицирани скъпоценни камъни танзанит могат да се продават на цени до 1 200 долара на карат, особено при по-големите висококачествени скъпоценни камъни.

Танзанитът е много рядък и неговото търсене е стимулирало продажбите, а напоследък и манипулирането на пазара. Танзанитът е бил лансиран за първи път на пазара с помощта на „Тифани”, които му дали новото име „танзанит” и стартирали мащабна рекламна кампания през 1969 г.

„Тифани” проявили голям ентусиазъм и подкрепа за танзанита, когато Хенри Плат, внукът на Луис Комфорт Тифани, описал танзанита като „най-красивия син камък, откриван от над 2 000 години насам.”

Популярността на танзанита растяла не само заради успеха му на пазара, но и заради самия камък. Всъщност танзанитът е много по-рядък от диаманта и големите висококачествени образци се намират все по-трудно, тъй като редкостта на танзанита продължава да расте.

Успешните продажби на танзанита, комбинирани с ограничените запаси, са довели до удивителни цени на скъпоценния камък на пазара. Но цените достигнали нови висини около 1997 г., когато южноафриканска група инвеститори навлезли в добива на танзанит, като закупили минен участък, наречен Блок В. Те нарекли компанията си „Танзанит Уан” и опитали да приложат наученото от Де Беерс: да контролират и влияят върху възможно най-голяма част от пазара на доставки, като също така вложили много средства, опитвайки се да изградят погрешно разбрана потребителска база от знания.

На „Танзанит Уан” им хрумнало да продават танзанита като рожден камък. Той вече бил добавен като алтернативен рожден камък за месец декември от Американската асоциация за търговия със скъпоценни камъни през 2002 г. Но „Танзанит Уан” искали да получат по-голямо признание – те искали танзанитът да се подарява на всяко дете при неговото раждане, независимо от месеца, позовавайки се на мотото: „Роди се с танзанит”, като правели връзка с племенните обичаи при раждане на масаите. Можем само да се надяваме, че обикновеният потребител ще устои на тази бизнес тактика на „Танзанит Уан” и ще цени танзанита заради естествената му красота.

Танзанитът определено има своето място сред любителите на цветни камъни. Според прогнозите мините в северна Танзания ще бъдат изчерпани до 15 години, така че несъмнено си струва да инвестирате в танзанит сега; особено в големи, висококачествени и ярки камъни танзанит.